Att tänka på inför bröllopsfotografering!


Först och främst måste jag bara påpeka att jag inte är något expert
på att fotografera bröllop men jag tänkte dela med mig lite av mina tips på vad jag tänker på inför ett bröllop.



ATT TÄNKA PÅ..

  • Ta reda på vad brud och brudgummen vill ha för slags bilder. Detta gör jagför att underlätta min planering inför bröllopsfotograferingen (och kan visuellt föreställa mig bilder.)
  • Kyrkligt bröllop? Här rekommenderar jag starkt att du besöker kyrkan av två anledningar: 1. Man får tid att testa din kamerautrustning och se vilket/vilka objektiv samt inställningar (bländare, slutartid & iso) som passar bäst. 2. Ger åter en chans att verkligen kunna visuellisera bilder på brudparet, vilka vinklar som skulle passa. Jag testade att fotografera uppe på en balkong, vilket uppskattades från min sida och jag gillade det starkt.
  • Bröllop ute i naturen? Mitt första bröllop jag fotograferade var i en nationalpark och det var riktigt vackert. Här hade jag inte alls planerat inför sessionen. Utan att ha besökt parken tidigare blev jag riktigt nöjd med bilderna. Man kan inte misslyckas i naturen!
  • På själva bröllopsdagen: håll dig lugn och fota frenetiskt många bilder. Jag tror jag fotograferade över 900 bilder och brudparet kommer att få över 90 bilder.. Det blir mycket bilder att gå igenom men fotar du många bilder kommer det ALLTID finnas ett flertal bilder du känner dig nöjd med. Rör på dig! Sitt inte på ett ställe. Jag sprang runt i kyrkan (svettigt!), fram och tillbaka massvis med gånger...


Många har undrat vilka inställningar jag använde mig och jag vet inte (vet att jag fick tips på detta men mitt minne är kort!) och som tips ger jag dig att besöka kyrkan/platsen bröllopet hålls och testa dig fram. Alternativt komma cirka 1 timma innan du ska vara där och testa dig fram :]
Hoppas detta hjälpte lite iaf, annars är det bara att fråga!
Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Wow vilket superinlägg!! :D



sv: ja verkligen! älskar doftljus! =)

Johannas Ordsamling

Tack så mycket!!!



Superbra inlägg,

gud vad jag skulle vilja fotografera bröllop, vill inget hellre!!!

M ä r t h a . V

Bra tips :)

Emma [hockey & foto]

Mycket bra inlägg! :D Trots att jag förmodligen inte kommer att våga fota bröllop i rädsla att förstöra deras dag ifall bilderna inte blir bra :$