Tips: att kombinera bländare och slutare


Hittills har jag haft problem med att på ett bra sätt kombinera bländaren och slutaren. Har suttit och funderat hur jag kan försöka öva mig fram till vad som skulle vara ett bra övningsexempel. Efter mycket om och men har jag hitttat ett sätt som fungerar för mig, vilket jag nu tänkte delge mig av. Här ovan {bilderna} ser ni hur jag har använt mig av ett stort glas vatten och isbitar. Jag tog hjälp av min kära mor som släpte ner isbitarna och vilket gjorde att jag kunde koncentrera mig på att enbart fotografera "splashen" av vattnet.

Jag fotograferade på "M" på ratten {Nikon D90} och därefter ändrade jag både slutartiden och bländar talet lite då och då för att se vilka tal jag ville ha för önskvärd resultat. Jag ville att bilden skulle frysa ut själva vattensplashen, vilket den gjorde på vissa deler av bilderna ovan.

Detta är mitt tips på hur ni kan öva er färdighet, jag kommer att fortsätta till träna tills detta sitter som attan! Övning ger färdighet!


Uppdate, jag fick en fråga kring ISOn här och jag minns inte riktigt vad jag hade men som ni ser på bilderna är den väldigt brusig vilket betyder att ISOtalet var högt. Dessa bilder blev inte de bästa, vilket jag kan säga utan att skämmas! Jag älskar att utvecklas och få nya utmaningar, detta är det nya hindret som jag ska överstiga.. I'll do it!
En modells liv

Hej! :)



Allt bra?



Tänkte berätta att jag har en tävling på bloggen där du kan vinna 1000 från Gina Triocot i pressentkort!



Om du vill tävla förstås! :)

Anonym

var det högt iso?

Lena - Världen Genom Mina Ögon (Foto)

Usch jag har verkligen samma problem men som sagt det är bara att öva öva och öva allt kan inte gå perfekt direkt! =) Jättefina bilder.

flickaneemeliie

sv: japp

Anonym

hah alltså jag fattar inte hurman ändrar slutare o bländare? :S är jag dum? för det finns ju inga siffere knappar direkt det är j bara ison :P

E M M A

sv: Så bra, jo då :P

göru? :)

QN - TTHESEWORDS

sv: yepp, designen är tok fin på både safari och mozilla! :)

CJ

Tack snälla du!

My

Riktigt coola bild!

Anonym

now you know kan ju ändå chansa o testa med m :D

Anonym

visst är den söt? i love it :D längtar tills den trillar ner i brevisen!

Marie

Taack, glad jag blir :)



Har sagt det förut och säger det igen, åhh vilka fina bilder du har i bloggen :)



Trevlig helg!



Kram kram



HANNA

snygg bild :D

Viktorija

Sv: Tack så hemskt mycket! :)

Stéphanie

Fantastic picture !

Pixxie - The crazy mom.. ;)

Tack <3 Vad händer nu i helgen på Valborg då? :)

malinberg [photography]

sv: Tack :)

Fin blogg du har!

. Pjumas . ♥

Snygga bilder! :)



Svar: Nej, jag har inte hunnit testa det ännu :) Men skall nog göra det nångång :D

felicia

svar: det var det verkligen :).

Allt är helt okej, med dig då?

Louise

Jag gillar bild två, fint!

Och som du säger, övning ger verkligen färdighet.



Sv: Tack!

Jenny Eriksson

Häftiga bilder!



SVAR: Tack :)

emelie

coola bilder! jag testade något liknande i helgen och slängde i lite allt möjligt i glaset så det kom vatten överallt.. ^^ men det var himla kul!

Linda

Snygg bild! =)

Ett tips om du vill veta vilken brännvidd, slutare och iso du har använt för att ta bilden.högerklicka på bilden i utforskaren och välj egenskaper..sen klickar du på fliken imformatione och scrollar ner en bit..där står alla uppgifter. =)

Såg att det va några som frågade över vilken iso du har använt..kika där!

Mvh Linda